Komunikace jako součást léčby ve zdravotnictví

Moc děkuji organizaci Tolg.online  za jejich energii a snahu o zvyšování kvality českého zdravotnictví. Moc si vážím důvěry, že jsem se mohl na dalším střípku podílet, protože komunikaci jako součást léčby ve zdravotnictví vnímám jako jedno ze zásadních témat komplexního přístupu k pacientovi.👨‍⚕️👩‍⚕️👨🏽‍⚕️

25.6.2024 proběhl webinář na téma Komunikace s “hypochondrickým” pacientem. Už jen tento název vzbudil četnou diskusi na toto téma. Kdo je hypochondrický pacient? Můžeme vůbec o někom říci, že je hypochondr? Na základě jakých důkazů? Co to udělá s pacientem,  když o něm lékař řekne, že je hypochondr? 🤷🏻‍♂️🤔

Na tyto a mnoho dalších otázek odpovídal pan MUDr. Seifert, který je specialistou v oblasti psychosomatiky. Jako psycholog a terapeut jsem byl nadšený, jak moc se práce pana dr. Seiferta podobala naší psychologické praxi a přibližovala se k léčbě prostřednictvím terapeutického vztahu, který rovněž v lékařství vnímá jako neoddělitelný nástroj léčby! ❤️🌱🙏🌿🌱

Co jsme se na webináři dozvěděli?

  1. Vzdělávání v psychosomatice: Lékaři by měli být informováni o psychosomatice a věnovat stejnou pozornost zdravotním problémům způsobeným potlačovanými nebo nesprávně prožívanými emocemi. Tyto problémy mohou narušit funkci orgánů bez trvalých změn v jejich tkáních, což často vede k tomu, že pacienti vypadají jako „hypochondři“.
  2. Budování vztahu založeného na důvěře: Je důležité, aby lékaři budovali s pacientem vztah založený na důvěře. Nestigmatizovali ho a nedávali mu nálepku „hypochondra“, což má pro pacienty dlouhodobé negativní následky.
  3. Reálnost emocí: Emocionální stavy jako strach nebo stres mají reálné fyzické dopady na tělo. Zdravotník informovaný o psychosomatice věří, že pacient má zdravotní problémy, protože rozumí tomu, co mohou nezvládnuté emoce způsobit.
  4. Fenomén hypochondrického pacienta: Tento fenomén často vzniká v interakci s lékařem. Proto je důležité, aby lékaři vždy brali pacienta vážně, i při opakovaných návštěvách.

Moc díky Tolg.online ale také všem zdravotníkům a lékařům, kteří se chtějí v péči o pacienty posouvat a uvědomují si, že komplexnější přístup k pacientovi je nutnou součástí úspěšné medicíny. Jsem vděčný, že mohu být součástí této cesty.

Více o celé akci, ale i další plánované smysluplné činnosti přímo na webu Tolg: https://tolg.online/webinar-o-komunikaci-s-hypochondrickym-pacientem/

PhDr. Přemysl Khýr.

Opletalova 1525/39 Praha 1, Česko
(+420) 111 111 111
info@premyslkhyr.com
Napište mi